Paschalisschool
Basisschool de Paschalisschool, Wijchen

Paschalisschool

waar je het beste uit jezelf haalt

Ons onderwijs

Hoe werken we in de groepen 1-2

Uw kind leert op deze leeftijd veel door te doen en te ontdekken. We noemen dat handelend leren. U herkent het vast wel. Wat uw kind de ene dag nog niet kan, kan hij/zij de volgende dag wel. Of juist andersom. Op school is dat niet anders. We willen hier op school zo goed mogelijk bij aansluiten. Bij ons op school doen we dat in de groepen 1-2 met Onderbouwd.

Onderbouwd, speels werken aan doelen

Uw kind kan al vroeg spelen als geen ander. En daar willen we bij de onderwijsmethode Onderbouwd gebruik van maken. Er bestaat een duidelijke verhouding tussen spelen en het opdoen van kennis. Door middel van het spelen van een spel kan uw kind beoogde leerdoelen behalen. Het zorgt ervoor dat op een ontspannen manier kennis wordt vergaard. Die kennis heeft hij/zij in de volgende groepen nodig om de leerstof te kunnen begrijpen. Grondbeginselen van taal, rekenen en schrijven zijn zo eenvoudig aan te leren.

Het speels, bewust en doelgericht stimuleren van de ontwikkeling van kinderen vormt de basis van Onderbouwd. Een goed doordacht leeraanbod zorgt voor de nodige prikkels, die een belangrijke voorwaarde vormen voor leren.

In drie stappen worden alle materialen aangeboden:

Leerstap 1: Introductie in de grote kring

Tijdens de eerste leerstap wordt het leerdoel op speelse wijze in de grote kring geïntroduceerd. Hierbij maken we gebruik van Villa Letterpret, Fred van de Rekenflat of Wim de Woordspin. Via poppenspel leren kinderen op een laagdrempelige en boeiende manier.

LeerstapLeerstap 2: Verwerking in kleine groepjes

Tijdens de tweede leerstap wordt het materiaal ingezet tijdens de werkles.

Leerstap 3: Individueel controlemoment

Voor alle kinderen is er een kaart waarop alle leervorderingen worden bijgehouden. Zo krijgt het kind zicht op welke materialen al beheerst worden en welke nog niet. Voor elk ontwikkelingsmateriaal dat goed gemaakt wordt door de kinderen, krijgen ze een stempel. Zijn alle materialen, die bij een bepaald doel horen, goed gemaakt, dan komt er een sticker op de kaart. Zo kunnen kinderen precies bijhouden wat ze al kunnen en waarmee ze nog moeten werken.

Volgen van de ontwikkeling

Bij de start van uw kind in groep 1 heeft u een kennismakingsgesprek met de leerkracht. Dit kan zijn na twee weken, wanneer uw kind direct na de zomervakantie is ingestroomd. In alle andere gevallen is dit gesprek de laatste middag nadat uw kind een aantal dagdelen is komen wennen. We krijgen met dit gesprek een goed beeld hoe de ontwikkeling van uw kind tot dan is verlopen.

De ontwikkeling van uw kind volgen we doelgericht met Onderbouwd. De observaties die de leerkracht tijdens de kringactiviteiten en het werken / spelen van uw kind doet zijn van groot belang. Bij elke aanbieding van een doel schat de leerkracht in of uw kind dit al kan. Als dat zo is, wordt er een zogenaamde verrijkingsopdracht aangeboden. Zo blijft en wordt uw kind uitgedaagd te leren. Heeft uw kind nog herhaling nodig? Dat past binnen het ‘leren’ van kleuters. Dan bieden we het materiaal op een later tijdstip nog eens aan. Vinden we dat uw kind extra aandacht nodig heeft op een bepaald gebied, dan nodigen we u uit voor een gesprek. Samen bespreken we dan wat uw kind nodig heeft om zich goed te ontwikkelen en welke bijdrage u als ouder kan leveren.

Omdat kleuters zich op hun eigen manier en op hun eigen moment ontwikkelen, hebben we ervoor gekozen alleen aan het eind van groep 2 een CITO - toets af te nemen.

Rapport

In groep 1 krijgen de kinderen in juni een rapport wanneer zij doorstromen naar groep 2. In groep 2 krijgen alle kinderen een rapport in maart en in juni. De leerkrachten beschrijven het gedrag, de werkhouding en de leeropbrengsten van uw kind. De leeropbrengsten gaan over het werken met de doelen van onderbouwd. Deze zijn aangegeven met ingekleurde bolletjes. Vanaf twee bolletjes spreken we van een voldoende leeropbrengst. We spreken niet van ‘onvoldoende’, wel dat uw kind met bepaalde onderdelen nog in ontwikkeling is. Bij sommige onderdelen kan een streepje staan. Dit zijn onderdelen die niet met onderbouwd aanbod zijn gekomen. Met name bij motoriek wordt er op veel andere manieren geoefend en volgen we niet strak de opdrachten van onderbouwd.

Kinderen die instromen in januari – februari – maart en nog een jaar in groep 1 blijven, krijgen in juni geen rapport. U wordt in juni wel uitgenodigd voor een voortgangsgesprek.

Is uw kind in april – mei – juni ingestroomd en blijft hij/zij nog in groep 1, dan nodigen we u in november uit voor een voortgangsgesprek. Uiteraard kunt u altijd binnen lopen voor het maken van een afspraak voor een gesprek over de ontwikkeling van uw kind.

Van alle kinderen maken we tevens een profielscan. Deze bestaat uit acht verschillende onderdelen (de acht intelligenties van Gardner): interpersoonlijk, intrapersoonlijk, lichamelijk-kinetisch, logisch-mathematistisch, muzikaal-ritmisch, naturalistisch, verbaal-linguïstisch en visueel-ruimtelijk. In de profielscan geeft de leerkracht aan wat een kind  bij de verschillende onderdelen laat zien. Bijvoorbeeld, speelt graag buiten, leert door te doen, leert door naar anderen te kijken. Zo krijg je een beeld wat de onderwijsbehoefte van een kind is.

Voorbeeld:

Lichamelijk-kinesthetischNaturalistisch

 

 

Hoe werken we in de groepen 3 t/m 8

Onze school werkt met het leerstofjaarklassensysteem. De leerlingen van dezelfde leeftijd zitten zoveel mogelijk bij elkaar in één groep. Ze beginnen met elkaar aan nieuwe onderdelen van de leerstof. Dit betekent niet dat elke leerling hetzelfde werk doet. Wij hanteren hierbij het IGDI model. Dit staat voor: Interactieve Gedifferentieerde Directe Instructie. Het is een instructiemodel met een zeer groot leerrendement. Leerlingen die minder instructie nodig hebben gaan, na een korte instructie, zelf aan het werk. Zij maken minder stof en krijgen daarnaast ander werk. Leerlingen die juist meer moeite hebben met de leerstof krijgen verlengde instructie. De instructie is in het kort in drie groepen onderverdeeld; verkorte-, basis- en verlengde instructie. We spreken daarom over onderwijs op maat, de leerstof en instructie worden afgestemd op de onderwijsbehoeften van uw kind.

Volgen van de ontwikkeling

De ontwikkeling van uw kind volgen we o.a. met de methode gebonden toetsen en de observaties van de leerkracht.. Daarnaast nemen we in januari en in mei – juni CITO – toetsen af. Wanneer de ontwikkelings van uw kind extra aandacht nodig heeft, nodigen we u uit voor een gesprek. Uiteraard kunt u ook altijd zelf een gesprek aanvragen bij de leerkracht wanneer u daar behoefte aan heeft.

Rapport groep 3 t/m 8

Alle groepen krijgen in februari en in juni een rapport. Aan het begin van het schooljaar start u met het omgekeerde oudergesprek. Het kan zijn dat de ontwikkeling van uw kind aanleiding geeft u in november uit te nodigen voor een voortgangsgesprek. De leerkracht nodigt u dan uit, maar u kunt ook als ouder aangeven een gesprek op prijs te stellen.

Groep 3 en 4

Vanaf groep 3 krijgen de leerlingen geleidelijk les in nieuwe vakken. Er wordt van ze verwacht dat ze steeds meer om kunnen gaan met gerichte taken. Leren lezen, rekenen en schrijven staan centraal. Daarnaast besteden we aandacht aan begrijpend luisteren. Dit is de voorloper van begrijpend lezen. Bij begrijpend lezen worden er verschillende strategieën, een soort regels aangeboden. Dit is bijvoorbeeld de strategie voorspellen. De strategie die in een week centraal staat, worden dan door de hele school gebruikt. In de groepen 3 en 4 doen we dat met voorlezen. In het eerste halfjaar worden de letters aangeleerd en kunnen de kinderen klankzuivere woordjes van drie letters lezen. In het tweede halfjaar worden de tweeteken- en drietekenklanken aangeleerd. Binnen de methode zijn er verschillende aanpakken. Er zijn immers ook al kinderen die al kunnen lezen. Deze kinderen volgen de Zon – aanpak.

Met rekenen worden de getallen van 1 t/m 20 aangeleerd. Er wordt gestart met ‘erbij’ en ‘eraf’ sommen en de kinderen verkennen de getallen tot 100 op de getallenlijn. Elke rekenles starten we met automatiseren.

De methode ‘De Vreedzame School’ maakt deel uit van het aanbod op het gebied van de sociaal emotionele ontwikkelings van de kinderen. Dit geldt voor alle groepen. Meer informative vind u op de website onder “De Vreedzame School”.

Aan het begin van groep 4 beheersen de meeste kinderen de basisvaardigheden. Zij gaan beginnen met het toepassen van het geleerde. De kinderen die nog niet zo ver zijn krijgen extra aandacht. Naast lezen, rekenen en schrijven horen taal en spelling eveneens tot het basis-aanbod. Met lezen worden er steeds moeilijkere woorden aangeboden, ook het leestempo wordt geoefend. Bij taal speelt de woordenschat een belangrijke rol. Er wordt aandacht besteed aan zowel schriftelijke als mondelinge taalvaardigheden.

Met rekenen worden + en – sommen tot 100 aangeboden en de tafels van 1 t/m 10 worden aangeleerd. Naast het vermenigvuldigen behoren ook de deelsommen tot het basisaanbod.

Net als in groep 1 en 2 komen er in groep 3 en 4 wereld verkennende thema’s aan de orde. In groep 4 worden de muzieklessen door een vakdocent gegeven.

Groep 5 t/m 8

In de groepen 5 t/m 8 blijven we veel aandacht schenken aan rekenen, taal, spelling, lezen en begrijpend lezen. De nadruk wordt echter steeds meer gelegd op het toepassen van het geleerde en verdieping van de leerstof. Vanaf groep 5 zijn natuur en techniek, verkeer, aardrijkskunde en geschiedenis aparte vakken. Voor begrijpend lezen gebruiken we verschillende teksten o.a. van Leeshuis. Elke week staat er een strategie door de hele school centraal. Deze strategie wordt ook bij Argus Clou toegepast. Argus Clou is de methode die wij gebruiken voor wereldoriëntatie. Engels staat vanaf groep 7 structueel op het lesrooster. Net als in de onderbouw vinden we de social emotionele ontwikkelings van kinderen een belangrijk onderdeel van ons onderwijs. Hiervoor gebruiken we de methode ‘De Vreedzame School’. Er wordt ook steeds meer een beroep gedaan op de zelfstandigheid en het zelfstandig werken van de kinderen. De kinderen leren presenteren door het houden van boekbesprekingen, spreekbeurten en het presenteren van zelfgemaakte PowerPoint presentaties. Ook hebben we een kinderraad vanaf groep 5. Een aantal keren per jaar vergaderen zij en praten mee over verschillende zaken die zij zelf inbrengen.

Veilig leren lezenMethodes groep 3

Lezen Veilig leren lezen (nieuwste versie)

Maan

Leerlingen met een normale leesontwikkeling volgen de leerlijn maan.

Ster

Leerlingen met een moeizame leesontwikkeling volgen eveneens de maanlijn, maar krijgen extra aandacht in de vorm van preteaching, extra instructie en/of begeleide inoefening.

Zon

Leerlingen die al beschikken over een volledige letterkennis, vormen de ‘zongroep’. Aan het eind van de kern Start wordt bepaald welke leerlingen de leerlijn zon gaan volgen. Naast volledige letterkennis vragen we van deze leerlingen ook een vlotte beheersing van de letters en het voldoende vlot kunnen lezen van klankzuivere woorden met een medeklinker-klinker-medeklinker structuur. Bovendien is het belangrijk dat zij zelfstandig kunnen werken. Leerlingen die de zonlijn volgen, werken veelal zelfstandig in leesboekjes en werkboekjes met leerstof op een hoger niveau. Deze leerlingen krijgen een eigen werkinstructie.

Zie ook www.veiliglerenlezen.nl

Rekenen: Wereld in getallen 4
Schrijven: Zwart op wit

Methodes PaschalisschoolMethodes groep 4

Lezen: Estafette
Rekenen: Wereld in getallen 4
Schrijven: Schrijftaal
Spelling: Taal Actief spelling
Taal: Taal Actief 
Verkeer: Wijzer door het verkeer

Methodes groep 5 t/m 8

Lezen: Estafette
Rekenen: Wereld in getallen 4
Schrijven: Schrijftaal (groep 5 en 6)
Spelling: Taal Actief spelling
Taal: Taal Actief 
Begrijpend lezen: Teksten van o.a. Leeshuis
Verkeer: Wijzer door het verkeer
Natuur en techniek: Argus Clou
Geschiedenis: Argus Clou
Aardrijkskunde: Argus Clou
Engels: Groove.me (groep 7 en 8)

Bewaren